۱۳۹۵ آذر ۵, جمعه

اعتراض کارگران پارس خودرو؛ تداوم بازداشت فعال کارگری اخراجی این کارخانه


خبرگزاری هرانا – از سه کارگر معترض اخراج شده پارس خودرو، داود رفیعی هنوز در بازداشت موقت در زندان تهران بزرگ (فشافویه) نگهداری می‌شود و موفق به تودیع وثیقه صادره نشده است. دو نفر دیگر با تودیع قرار وثیقه تا برقراری دادگاه آزاد شدند. از سوی دیگر به دلیل «پایین بودن سطح دستمزدها» کارگران طی یک هفته از خوردن غذای کارخانه خودداری کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حدود ۴۰ کارگر پارس خود رو به بهانۀ شرکت در اعتراض ها و گردهمآیی ها قرارداد کاری‌شان تمدید نشد.
آنان بین ۸ تا ۱۶ سال سابقۀ کار در پارس خود رو را داشته و از کار اخراج شدند.
پس از تجمع عده ای از آنان در مقابل کارخانه، سه تن از فعالان کارگری دستگیر و به زندانی در جادۀ ورامین منتقل شدند. داود رفیعی از جمله این سه تن هنوز در بازداشت بسر می برد، اما دو نفر دیگر با قرار وثیقه تا برقراری دادگاه آزاد شدند.
در این بین کارخانه سایپا نیز یک شکایت جداگانه علیه داود رفیعی و نیز آقای فاضلیان خبرنگاری سابق ایلنا به جهت نشر اخبار سایپا طرح کرده است.
یک منبع نزدیک به این کارگران به گزارشگر هرانا گفت: شخصی بنام پاک سیرت از مدیران حراست پارس خود رو که احتمالاً افسر بازنشسته می باشد، در اخراج داود رفیعی نقش اصلی را بعهده داشته است.
کارگران یکی از کارخانه‌های شرکت خودروسازی پارس خودرو (زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا) در مورد اعتراض حال حاضر کارگران به این خبرگزاری گفتند: به دلیل «پایین بودن سطح دستمزد ها» کارگران طی یک هفته از خوردن غذای کارخانه خودداری کرده‌اند. این کارگران از سالن‌ها تولیدی ۳۵ دستگاه، P.K، ماکسیما، رنگ، L۹۰، پرس، G.T.X بوده اند.
به گفته این منابع، طی یک هفته گذشته برخی کارگران به دلیل درخواست مدیران و معاونین شرکت در سالن غذاخوری حاضر شده‌اند، اما پس از تحویل غذا، آن را روی میز گذشته و از سالن غذاخوری خارج شده‌اند.
یکی از کارگران اظهار داشت: کاهش مزایای کارگران بطور مستمر ادامه داشته و طی سه سال گذشته به دلیل اجرای سیاست‌های تعدیلی مدیریت کارخانه، مزایای پاداش بهره‌وری کارگران پارس خودرو از حدود ۲۰۰ هزار تومان در ماه به حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان کاهش یافته و این در حالی است که در همین مدت میزان تولید روزانه کارخانه از حدود ۶۰ دستگاه به بیش از ۵۰۰ دستگاه افزایش یافته است. پیاده سازی طرح طبقه بندی مشاغل که از مطالبات کارگران بوده، تا کنون با بی تفاوتی مدیریت منتفی شده است.
کارگران اخراجی در طی این مدت به روشهای مختلف و از کانال ها و مجاری مختلف قانونی، اداری و قضایی برای احقاق حقوق پایمال شده خود اقدام نمودند، از جمله تجمع، تحصن و اعتراض در برابر مجموعه خودرو سازی پارس خودرو و سایپا، تحصن دربرابر فرمانداری و استانداری تهران، تجمع و تحصن چندباره و شبانه روزی برابر وزارت کار و نهاد ریاست جمهوری، نامه به رییس جمهوری، شکایت و پیگیری جمعی و انفرادی کارگران اخراجی به قوه قضایی، دیوان عدالت اداری، نهاد بازرسی ریاست جمهوری و …
لازم به تاکید است، در خلال این پیگیری‌های مستمر و روزانه که دست‌کم دوسال به طول انجامیده، برخی از کارگران احکام بازگشت به کار خود را از نهادهای قضایی گرفتند. اما با وجود حکم قطعی قضایی مبنی بر بازگشت به کار کارگران، مدیران کارخانه از پذیرش این کارگران امتناع ورزیده و با اعمال نفوذ مدیران کارخانجات سایپا و پارس خودرو و مدیران وزارت کار یا احکام صادره باطل و برگشت داده شده اند یا مانع اجرای احکام شده اند… و در مواردی حتی قضات برخلاف احکام قضایی اقدام به تغییر احکام و آرای قضایی خود نموده اند.
منابع کارگری در این کارخانه گفتند: این‌ها تنها نمونه های ظلم بر علیه کارگران اخراجی نبوده و مدیران کارخانه و مدیران وزارت کار که دست در دست کارفرمایان دارند، در همکاری با مدیران کارخانه های سایپا و پارس خودرو در شکستن کمر زندگی کارگران و خانواده های آنان از هیچ اقدامی فرو گذار نکردند. و همراه آن مدیران اقدام به تهدید، بازداشت و مرعوب کردن کارگران کرده اند. نمونه بارز شکایت مدیرعامل پارس خودرو به بهانه ای واهی علیه داوود رفیعی از کارگران اخراجی پارس خودرو بوده!! این کارگران تماما از تکنیسین ها و کارگران متخصص با سوابق کاری بین ٨ تا ١۶ سال بوده اند که در بخشهای مختلف فنی کارخانه مشغول به کار بوده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر