۱۳۹۶ بهمن ۳, سه‌شنبه

درخواست کور کردن چشم برای یک متهم


gHESAS-cHESHM-300x191

مردی که در جریان دعوا بر سر یک فقره چک، چشمش را از دست داده در جلسه رسیدگی به پرونده که روز گذشته در دادگاه کیفری‌یک‌استان تهران برگزار شد برای متهم درخواست قصاص چشم کرد. یکی از انتقادات مهم به سیستم قضایی و حقوقی ایران وجود قوانینی مانند نقص یا قطع عضو است که مغایر با اصول حقوق بشر، اصل و هدف مجازات و نافی کرامت انسانی تلقی می شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جوان آنلاین، ۲۵ اردیبهشت‌ماه سال‌۹۴ به مأموران پلیس تهران خبر رسید که دعوای خونینی بین دو مرد جوان در یکی از خیابان‌های شرق تهران رقم خورده و مجروح حادثه به بیمارستان منتقل شده است.
بررسی‌های بعدی پلیس نشان داد که مجروح حادثه که مردی ۳۲‌ساله به نام محمد بود از ناحیه چشم راست دچار جراحت شده است. هر چند محمد تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما او سرانجام بینایی چشم راست خودش را از دست داد.
او سپس از عامل حادثه که دوست ۳۷ ساله‌اش احسان بود اعلام شکایت کرد و گفت: دعوا ما بر سر یک فقره چک بود.
احسان قمه کشید و حمله کرد و ضربه‌ای زد که به چشم راستم برخورد کرد و کور شدم. حالا هم از او شکایت دارم.
با کامل شدن تحقیقات در این باره پرونده برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.
در اولین جلسه رسیدگی محمد گفت که خواسته‌ای جز قصاص چشم احسان ندارد.
هیئت قضایی برای بررسی شرایط اجرا از پزشکی قانونی استعلام گرفتند.
کارشناسان پزشکی قانونی اما گفتند که شرایط اجرای حکم وجود ندارد بنابراین هیئت قضایی بعد از ختم جلسه احسان را به حبس و پرداخت دیه محکوم کردند.
با اعتراض شاکی به رأی دادگاه پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد.
قضات دیوان بعد از بررسی اوراق پرونده اعتراض شاکی را وارد دانسته و با نقض رأی دادگاه، خواهان بررسی دوباره پرونده شدند.
قضات دیوان عالی کشور همچنین درخواست کردند تا نابینایی شاکی بار دیگر بررسی شود.
در شاخه دیگری از بررسی‌ها پزشکی قانونی در آخرین گزارش خود اعلام کرد که امکان قصاص چشم و رعایت تساوی وجود ندارد.
بنابراین پرونده بار دیگر روز گذشته در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران بررسی شد. بعد از اینکه قاضی محسن زالی رسمیت جلسه را اعلام کرد شاکی در جایگاه قرار گرفت و در شرح ماجرا گفت: “روز حادثه وقتی از خانه دختر مورد علاقه‌ام خارج شدم ناگهان احسان و دوستش که سوار یک ماشین بودند راهم را سد کردند. احسان و دوستش به من حمله کردند. احسان در جریان درگیری قمه به دست داشت و با آن ضربه‌ای به چشم من وارد کرد که باعث کوری‌ام شد بنابراین درخواست قصاص دارم”.
سپس متهم به درخواست قاضی در جایگاه قرار گرفت و در شرح ماجرا گفت: “مدتی قبل از حادثه بود که دختر مورد علاقه محمد یک فقره چک من را برداشت و به محمد داد. هر چه تلاش کردم که چک را پس بگیرم طفره رفت و فایده نداشت. روز حادثه هم برای پس گرفتن چک بود که با او درگیر شدم و نمی‌دانم که محمد چطور دچار کوری شده است. هیئت قضایی بعد از شنیدن دفاعیات متهم وارد شور شد”.
یکی از انتقادات مهم به سیستم قضایی و حقوقی ایران وجود قوانینی مانند نقص یا قطع عضو است که مغایر با اصول حقوق بشر، اصل و هدف مجازات و نافی کرامت انسانی تلقی می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر