۱۳۹۶ بهمن ۷, شنبه

سامان نسیم با تقلیل حکم از اعدام، بزودی آزاد می شود / گفتگو با وکیل



سامان نسیم، زندانی سیاسی که در سن ۱۶ سالگی بازداشت و در یک روند پرابهام قضایی به اعدام محکوم شده بود پس از سالها پیگیری حقوقی سرانجام حکم اعدامش به ۵ سال حبس تقلیل پیدا کرد. با توجه به مدت حضور آقای نسیم در زندان وکیل او می گوید این زندانی فردا آزاد خواهد شد. گفتگوی هرانا با وکیل سامان نسیم را در ادامه بخوانید.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سامان نسیم نهایتا از اتهام محاربه و اقدام مسلحانه تبرئه و صرفا به اتهام عضویت در یک حزب مخالف نظام (پژاک) به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.
به گفته عزیز مژدهی، وکیل سامان نسیم آخرین جلسه دادگاه سامان مورخ ۲ بهمن ماه در محل شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی، در ارومیه برگزار شده بود. این حقوقدان تاکید کرد “با توجه به محکومیت آقای نسیم به تحمل ۵ سال حبس، در حالی که از ۶ سال و ۶ ماه قبل در زندان به سر می برند انتظار این است فردا با آغاز روز اداری موکلم از زندان ارومیه آزاد شود.”

گفتگوی هرانا با عزیز مژدهی، وکیل مدافع سامان نسیم را در ادامه بصورت کامل بخوانید:

آقای عزیز مژدهی آیا موکل شما روز شنبه آزاد خواهند شد؟
به امید خدا، فردا صبح به احتمال زیاد آزاد بشود، چون اتهامش از محاربه در واقع تقلیل پیدا کرد، مجازات اعدامش به صورت کامل، روز پنجشنبه نقض شد و از بین رفت.
شکر خدا تلاشها و پیگیری هایمان مثمر ثمر واقع شد، روز دوشنبه که آخرین جلسه محاکمه اش بود و نهایتا نظریه هیت چند نفره کارشناسان پزشکی قانونی در واقع واصل شده بود، چون کارشناس بدوی یا پزشک اولیه که ایشان رو معاینه کرد در
عزیز مژده ای، وکیل سامان نسیم
واقع نتوانسته بود اظهار نظر کند، که من اعتراض زدم و آنها هم نتوانسته بودند چیزی بنویسن و با قضات شعبه صحبت کردم و گفتم اینها آمدند و نظریه دو پهلویی دادند، به صورت دقیق اظهار نظر نکردند، از وقوع جرم مدت زمان زیادی سپری شده و با این کیفیت ما نمی توانیم اظهار نظر کنیم، من که اعتراض زده بودم و درواقع پرونده سامان را برده بودند هیئت پنچ نفره و پزشکان قانونی  و روانشاسان پزشکی قانونی در واقع باهاش صحبت کرده بودند آخرین نظری که اینها داده بودن درواقع گفته بودند که رشد کمال عقلی آقای سامان نسیم در زمان وقوع جرم احراز نشده.
اینها درواقع مستلزمی شد برای دفاعیات بنده، از روز اول آمدم تمرکز کردم و دفاعیات ام را بر اساس این قسمت تنظیم کردم، نهایتا روز دوشنبه که اخرین جلسه دفاعش بود با اینکه در واقع به ایشان اتهام محاربه را تفهیم اتهام کردن و به عنوان آخرین دفاع از ایشان به همان اتهام طرح سئوال شد، ولی من روز پنج شنبه مطلع شدم فورا خودم را رساندم به دادگاه صادر کننده حکم و هم اجرای احکام زندان.
شکر خدا اتهامش کاملا ملغی شده، در واقع اتهاماش را تبدیل کردند به عضویت در گروه های معاند نظام و مجازات اعدامش را هم تبدیل کردند به پنچ سال حبس، با احتساب ایام بازداشت قبلی که قانونآ باید محاسبه بشه برایشان از بیست تیرماه ۱۳۹۰ که ایشان در واقع بازداشت شده، حدود بیش از شش سال سپری شده و با احتساب این مدت به امید خدا فردا من برم احتسابشو بگیرم انشالله باید فردا آزاد بشود.
آقای مژدهی کدام شعبه و کدام قاضی این حکم را تقلیل دادند؟
شعبه دوم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی
ما که اعاده دادرسی کرده بودیم که سامان را برده بودند برای اجرای حکم، با احکام نامعلومی برده بودند، یک روز قبل از اجرای حکم در واقع اعاده دادرسی را قبول کردند، دیوان عالی کشور در واقع دستور توقف اجرای حکم را داد و حکم اجرا نشد.
بعدا ما متوجه شدیم که سامان را در واقع زمستان سال ۱۳۹۴ بود که برده بودند برای اجرای حکم در زندان زنجان، پنچ ماه ایشان در اونجا نگهداری می شده و یک روز قبل از اجرای حکم در واقع نامه اش می آید که حکم را متوقف کنید، حکم را اجرا نکنید، پرونده را دادند شعبه هم عرض دادگاه قبلی، دادگاه قبلی شعبه ۲ در دادگاه تجدید نظر بود، این شعبه جدید شعبه ۱۲ بود، شعبه ۱۲ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی بود به عنوان شعبه هم عرض.
بیش از سه الی چهار جلسه در واقع محاکمه گذاشتن، من اعتراض زدم و نهایتا به این نتیجه رسیدن که اتهام سامان را از اتهام محاربه که مجازات سنگینی دارد -که اعدام بود-، به عضویت و مجازاتش به ۵ سال حبس تغییر یابد.
جناب مژدهی موکلتان کدام بند و کدام زندان هستند در حال حاضر و چه شرایطی دارند؟
من روز پنچ شنبه که بعد از که از زندان خارج شدم، ایشان هم بامن تماس گرفت، بندشو نمی دونم ولی در زندان مرکزی ارومیه هستند.
بعد از اینکه در زندان زنجان حکم را اجرا نکردند و پرونده را دادند شعبه هم عرض در شعبه ۱۲ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی، سامان را از زندان زنجان به زندان ارومیه مجددآ منتقل کردند.
وضعیتش خوب است، اجرای احکام بهش ابلاغ کرده بود که در واقع حکم اعدامش لغو شده بود، شیرینی پخش کرده بودند و باور نمی کردند در زندان، با من تماس گرفت و گفت چی شده؟
من هم با صدای بلند گفتم سامان شکر خدا مجازاتت لغو شد و اعدامت منتفی شده، اصلا براش قابل باور نبود، بهش گفتم مطمئن باش، من خودم نامه را دیدم، رفتم با مدیر شعبه صحبت کردم و همان روز نامه را زدن اجرای احکام زندان که خدایی نکرده مجازات در مورد سامان اعمال نشود، مجازات اعدامش کاملا لغو شده.
آقای مژدهی مراحل اثبات رشد عقلی سامان چگونه بود و چطور برگزار شد؟
من استناد کردم به ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲، در واقع تحت تصویب قانون مجازات اسلامی جدید به شمار ۷۳۷ در مورد کسانی که محکوم می شوند به مجازات حدی یا قصاص و افرادی که زیر ۱۸ سال هستند و رشد عقلیشون در آن زمان احراز نشده یا احراز نمی شود در واقع مجازات به نوع تعزیری تقلیل پیدا میکند. برای اثبات این موضوع میفرستند به پزشکی قانونی و روانپزشکی قانونی.
سامان در زمان دستگیری ۱۶ سال و هفت ماه سن داشته، من هم روز جلسه این را به قضات عرض کردم گفتم هیت حاکمه جناب قاضی در واقع سامان در زمان دستگیری و قبل از دستگیری هیچگونه اطلاعاتی نداشته، تخصصی نداشته، کمتر از ۴ و ۵ ابتدایی سواد دارد، در منطقه محرومی زندگی میکند در شهرستان مریوان، یکی از روستاهای دور افتاده مرزی به دور از هرگونه امکانات، بدون هرگونه تخصص و اطلاعات سیاسی و اجتماعی، فرهنگی و در واقع در آن گروه هم شش ماه فقط عضویت داشته است. بیشتر از شش ماه نگذشته بوده که ایشان در درگیری در کوههای سردشت بازداشت می شوند، با این اوصاف مشخصا ماده ۹۱ شامل حال سامان با توجه به صغر سن می شود.
من در خواست کردم ملاک را زمان وقوع جرم قرار بدهند که سامان رشد عقلی لازمه در قبال اتهام مطروحه را نداشته است.
هیت پزشکی قانونی نوشته بود بعدا طی صحبتها و انجام ازمایشات، رشد عقلی سامان نسیم به دلیل صغر سن در زمان دستگیری احراز نشده است. این موضوع در دادگاه به ما خیلی کمک کرد.
از روز اول دفاعم از سامان رو این موضوع تاکید داشتم و هنوز این قانون جدید نیامده بود که خدارا شکر به ما خیلی کمک کرد. این رای که تصویب شد برای سامان معجزه شد.
آن زمان این ها رو قبول نمی کردن و در دیوان مطرح نشد. حتی دفاعیاتم رد شده بود آن زمان. اعتراضات بسیاری داشتم و همانطور که اشاره کردم شکر خدا نتیجه به ثمر نشت.
جناب مژدهی آقای نسیم اتهامات دیگری دارد آیا یا فقط همین پرونده بوده؟
فقط همین اتهام هستش.
پس با این حساب ایشان به آزادی دست پیدا میکنند در روزهای آینده؟
۱۰۰ در صد، اتهام محاربه  مجازات اعدامش لغو شده، باطل شده و از بین رفته به صورت کامل.
من رفتم زندان در سیستم اجرای احکام چک کردم، مسئول اجرای احکام گفت در زندان ما ۲ سال و خورده ای سابقه دارد، گفتم ایشان از بیست تیرماه ۱۳۹۰ بازداشت بوده، قانونا باید برای ایشان محاسبه بشود.
گفتند اون در اختیار ما نیست باید بروید دادگاه، مجدد برگشتم دادگاه قضات حضور نداشتند و قرار شد فردا اول وقت بروم و صحبت کنم.
هنوز ابلاغ نشده و خودم این را در اجرای احکام دیدم. قطعا آزاد می شود به امید خدا.
آقای عزیز مژدهی کدام قاضی این حکم را نقض کرد؟
شعبه ۱۲ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی قاضی رسیدگی کننده جناب اقای عرب باقی بودند. قاضی شعبه یک هم آقایی با نام عظیمی بودند.
از وقتی که در اختیار هرانا گذاشتید سپاسگذاریم
لازم به یادآوری است سامان نسیم کودک مجرم متولد ۲۶ آذر ۱۳۷۲ در فروردین‌ماه سال ۹۲ در حالی که در زمان بازداشت کمتر از ۱۷ سال سن داشت توسط دادگاه انقلاب مهاباد، به اتهام محاربه و فساد فی الارض از طریق اقدام مسلحانه و عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کرد به اعدام محکوم شد که این حکم اعدام نهایتا توسط دیوان عالی کشور در آذرماه سال ۹۲ تأیید شد.
سامان نسیم هیچ‌گونه دسترسی به وکیل خود در طول تحقیقات اولیه نداشته و به وی اجازه داشتن وکیل داده نشد. او می‌گوید در طول مدت بازداشت شکنجه شده؛ که این شکنجه‌ها شامل کشیدن ناخن‌های دست و پا و برای چندین ساعت بصورت وارونه آویزان شدن بوده است.
علی خالدی، وکیل مدافع سابق سامان نسیم پیشتر عنوان کرده بود، دیوان عالی کشور اعاده دادرسی سامان را که به اتهام محاربه و عضویت در یکی احزاب اپوزیسیون کرد محکوم شده است، پذیرفته است و پرونده وی مورد رسیدگی مجدد قرار خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر