۱۳۹۷ خرداد ۴, جمعه

صدور و تائید حکم اعدام ۲ زندانی در ۲ پرونده جداگانه



 پسر جوانی که دوستش را در بازار کفش تهران با ضربات چاقو کشته بود، با حکم قضات شعبه چهارم دادگاه کیفری به اعدام محکوم شد. در خبری دیگر، پسر جوانی که با همدستی دوستش، خواستگار خواهرش را به قتل رسانده است، بار دیگر محاکمه خواهد شد. حکم اعدام همدست وی در دیوان عالی کشور تأیید شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایران مورخ ۲ خرداد ۱۳۹۷، پسر جوانی که دوستش را در بازار کفش تهران با ضربات چاقو کشته بود، در تاریخ ۱ خردادماه با حکم قضات شعبه چهارم دادگاه کیفری به اعدام محکوم شد.
رسیدگی به این پرونده از اواخر شهریور سال گذشته و به‌دنبال تماس با کلانتری ۱۱۳ بازار تهران در دستور کار پلیس قرار گرفت.
شواهد نشان می‌داد، پسر ۲۰ ساله‌ای به‌ نام میثم در انبار کفش در خیابان مولوی مورد حمله یک مرد جوان قرار گرفته و با ضربات متعدد چاقو کشته شده است.
پلیس به محل جنایت رفت و با جنازه خونین میثم که با ۲۴ ضربه چاقو از پا درآمده بود، روبه‌رو شد.
پلیس در نخستین گام از تحقیقات میدانی دریافت وی را دوست صمیمی‌اش به‌ نام فرید کشته است. در حالی که تحقیقات در این باره ادامه داشت متهم با پای خود به کلانتری رفت و به قتل اعتراف کرد.
با افشای این ماجرا پسر ۲۱ ساله بازداشت شد. وی در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی اصغر عبداللهی و با حضور قاضی واعظی مستشاردادگاه پای میز محاکمه ایستاد.
در این جلسه اولیای دم برای متهم حکم اعدام خواستند. سپس فرید به دفاع از خود پرداخت و گفت: “از سال‌ها پیش با میثم دوست بودم. او همیشه به خانه ما رفت و آمد داشت؛ چون برادرم و همسرش هم در طبقه بالای خانه ما ساکن بودند به رابطه او و زن برادرم شک کرده بودم”.
میثم از بستگان دور زن برادرم هم بود. به همین خاطر برای مدتی او را زیر نظر گرفتم و وقتی مطمئن شدم تصمیم به انتقام گرفتم.
من جرأت نداشتم ماجرا را به برادرم بگویم. به همین دلیل چند شبانه روز درباره این ماجرا فکر کردم و تصمیم نهایی را گرفتم. وی در تشریح جزئیات جنایت گفت: “ساعت ۸ صبح به انبار کفش که محل کار میثم بود، رفتم و بدون اینکه حرفی به او بزنم با چاقو به جانش افتادم. من همان موقع محل را ترک کردم و چند ساعت بعد هم به اداره پلیس رفتم تا واقعیت را بگویم”.
قضات پس از مشورت با یکدیگر با توجه به محتوای پرونده فرید را به اعدام محکوم کردند.

بازگشت همدست قاتل به میز محاکمه

به گزارش جوان آنلاین مورخ ۲ خرداد ۱۳۹۷، پسر جوانی که با همدستی دوستش، خواستگار خواهرش را به قتل رسانده است، بار دیگر محاکمه خواهد شد. حکم اعدام همدست وی در دیوان عالی کشور تأیید شده است.
بیست و چهارم شهریور‌ماه ۹۴، مأموران پلیس ورامین از قتل پسر ۲۰‌ ساله‌ای به نام حامد باخبر و راهی محل شدند.
شواهد نشان می‌داد پسر جوان در جریان درگیری بر اثر ضربات چاقو و شمشیر دوستانش به نام‌های مهدی و مهرداد ۲۷‌ساله به قتل رسیده است.
با انتقال جسد به پزشکی قانونی تحقیقات برای شناسایی و دستگیری عاملان قتل آغاز شد تا اینکه دو پسر جوان بازداشت شدند.
دو متهم در پلیس آگاهی با انکار قتل به شرکت در نزاع دسته جمعی اعتراف کردند و مهدی در توضیح به مأموران گفت: «مهرداد و حامد از سال‌ها قبل با هم دوست بودند اما از وقتی حامد به خواستگاری خواهر مهرداد رفت مهرداد ناراحت شد و رابطه‌اش را با حامد کم کرد. مهرداد به خاطر تعصبی که داشت تصمیم گرفته بود دیگر پاسخ تماس‌های مقتول را ندهد. او می‌گفت حامد ارزش رفاقت ندارد و قابل اعتماد نیست! آن دو نفر چند روز قبل از قتل نیز با هم درگیر شده بودند تا اینکه روز حادثه من و مهرداد سر کوچه ایستاده بودیم که مقتول و دوستش سر رسیدند. مهرداد تا مقتول را دید با هم درگیر شدند و ما هم به هواخواهی از مهرداد وارد درگیری شدیم. در آن بین مقتول شروع به فحاشی کرد و دست به چاقو شد و با آن چاقو یک ضربه به دست مهرداد زد.‌»
متهم ادامه داد: «ما در درگیری بودیم و اهالی محل جمع شده بودند و مشغول تماشای درگیری بودند. من سعی داشتم مهرداد را کنار بکشم و به درگیری خاتمه دهم اما فایده نداشت. وقتی مقتول دست به چاقو شد مهرداد با شمشیر به او حمله کرد و چند ضربه زد. من که فقط چاقو داشتم چند بار آن را سمت حامد گرفتم، اما ضربه‌ای به سینه مقتول نزدم.»
بعد از این توضیحات مهرداد نیز در بازجویی‌ها قتل را انکار کرد و گفت: «ضربات با شمشیر را قبول دارم، اما قتل کار من نبودم.»
به این ترتیب پرونده بعد از صدور کیفرخواست به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و در اولین جلسه رسیدگی به پرونده پدر مقتول گفت: «نمی‌دانم کدام یک از این دو متهم باعث کشته شدن پسرم شده‌اند و ضربه کاری را چه کسی به سینه پسرم زده است. به همین دلیل برای هر دو نفر درخواست اعدام دارم.‌»
در ادامه دو متهم بار دیگر جرمشان را انکار کردند و قتل را گردن هم انداختند.
در پایان هیئت قضایی با توجه به مدارک موجود در پرونده، همچنین بنا به نظریه پزشکی قانونی که اعلام کرده بود به دلیل کند بودن شمشیر احتمالاً قتل با ضربه چاقو صورت گرفته است، مهدی به اعدام محکوم و مهرداد تبرئه شد.
این حکم به دیوان عالی کشور فرستاده شد و حکم اعدام مهدی از سوی قضات شعبه ‌۳۲ دیوان عالی کشور تأیید شد، اما حکم تبرئه دیگر متهم نقض و پرونده برای رسیدگی دوباره به همان شعبه ارجاع داده شد.
بنابراین دوست مقتول بار دیگر محاکمه خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر